Apresiasi Muzik Gamelan
Sejarah Gamelan
Kesenian Gamelan Melayu dipercayai berasal
dari istana Kesultanan Riau-Lingga sejak kurun ke-17 lagi. Dikatakan bahawa
sekumpulan penari dan pemuzik bersama instrumen muzik gamelan telah dibawa dari
Pulau Penyengat, Riau ke Pahang pada tahun 1811 bagi menyerikan perkahwinan Wan
Esah, adinda kepada pemerintah Pahang, Bendahara Tun Ali (1806-1857) dengan
Tengku Hussain, putera sulung kepada sultan Riau-Lingga, Sultan Mahmud Syah III
(1761-1812). Kesenian tersebut kemudian berkembang di istana Pahang dan dikenali
sebagai ‘Joget Pahang’.
Pengaruh kesenian ini berkembang pula di
Terengganu apabila Joget Pahang dipersembahkan semasa majlis perkahwinan Tengku
Long, puteri Sultan Ahmad (Pahang) dengan Sultan Zainal Abidin III (1881-1918)
dari Terengganu pada 1885. Walaupun perkahwinan diraja ini tidak bertahan lama,
Sultan Zainal Abidin III sangat tertarik terhadap seni gamelan dan seterusnya mengembangkan
kesenian ini di istana Terengganu dengan meminjam instrumen dan pemuzik dari
Riau-Lingga; tanpa penari.
Seterusnya, perkahwinan Tengku Sulaiman,
putera Sultan Zainal Abidin III dengan seorang lagi puteri Sultan Ahmad, Tengku
Mariam pada 1913 telah menyumbang kepada kesinambungan gamelan Melayu di
Terengganu setelah kesenian ini lenyap di Riau-Lingga dan Pahang. Selepas
kemangkatan Sultan Ahmad pada 1914, tiada pewaris takhta yang berminat
memelihara tradisi Joget Pahang manakala isteri baginda, Che Zubedah berangkat
ke Terengganu untuk menetap bersama puterinya, Tengku Ampuan Mariam; dan turut
membawa bersama set gamelan miliknya. Tengku Ampuan Mariam yang sememangnya
terlatih dalam seni Joget Pahang meneruskan kesenian tersebut di Terengganu,
dengan sokongan Tengku Sulaiman.
Pada 1920, apabila Tengku Sulaiman
menaiki takhta dengan gelaran Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah, baginda
berhasrat menubuhkan kumpulan Gamelan Terengganu dengan bantuan bekas pemuzik gamelan
dari Pahang bagi melatih pemuda-pemuda tempatan bermain gamelan; sementara
permaisuri Tengku Ampuan Mariam memimpin latihan gadis-gadis tempatan menari
Joget Pahang yang telah ditukar namanya menjadi tari gamelan Terengganu.
Peranan
setiap alat muzik Gamelan Melayu
Ensembel
Gamelan Melayu terdiri daripada lapan jenis instrument iaitu gambang kayu,
keromong, kenong, saron peking, saron barung, saron demung, gendang dan
sepasang gong (agung, suwukan) (Norshafini
Jaafar et.al, 2015). Menurut Tan Sooi
Beng & Patricia Matusky, (1998), Gamelan Melayu yang terdapat
di istana Pahang dan Terengganu juga terdiri daripada lapan alat muzik seperti
yang dinyatakan. Berikut merupakan peranan setiap alat muzik Gamelan Melayu
seperti yang pernah dibincangkan oleh Patricia
Matusky & Tan Sooi Beng, (1997) :
Gambang Kayu merupakan susunan dua puluh lapan bilah kayu keras yang telah di laras bunyinya dan disusun atas kotak kayu yang berfungsi sebagai penggema (resonator). Instrument ini memainkan melodi asas dengan menggunakan sepasang kayu pemukul yang dipukul secara serentak pada bahagian bilah oktaf rendah (tangan kiri) dan tinggi (tangan kanan).
Keromong
atau Bonang terdiri daripada sepuluh buah gong kecil yang yang disusun atas
tapak mendatar dalam kedudukan menyongsang bagi setiap satu oktaf nada.
Gong-gong ini disusun dalam dua baris dimana gong-gong yang mempunyai oktaf
rendah diletakkan pada baris pertama dekat dengan pemain dan sebaliknya kepada
gong yang mempunyai oktar lebih tinggi (Tan Sooi
Beng & Patricia Matusky, 1998). Sepasang pemukul digunakan
untuk menghasilkan pic tertentu pada dua oktaf ini. Kerumong merupakan alat muzik gamelan yang
memainkan melodi utama.
Kenong
terdiri daripada lima buah gong besar.
Ia merupakan alat muzik yang mempunyai susunan 1 oktaf sahaja. Ia berfungsi
sebagai penanda masa dalam sistem muzik Gamelan Melayu.
iv. Saron Pekin
Saron Peking mempunyai saiz yang paling kecil dan bilah yang tebal berbanding alat saron lain. Ia merupakan alat muzik yang mempunyai nada oktaf tertinggi dalam keluarganya. Alat muzik ini berperasan membungakan melodi pokok dalam ensambel gamelan dengan cara menggandakan melodi asas atau pokok (double the main melody).
v. Saron Baron
Mempunyai bentuk yang lebih besar dari Saron Peking. Bernada oktaf tengah (middle octave) di dalam keluarga saron. Alat ini berperanan membawa melodi asas atau melodi pokok dan melodi cincang.
vi.
Saron
Demung
Berbentuk
sama seperti Saron Peking dan Saron Barung tetapi saiznya lebih besar dari
Saron Barung. Ia mempunyai nada oktaf terendah di dalam keluarga Saron.
vii.
Gendang
Merupakan
alat yang mempunyai dua permukaan iaitu permukaan kecil yang menghasilkan nada
lebih tinggi ‘tak’ dan permukaan
besar yang mempunyai nada yang lebih rendah ‘duh’. Gendang merupakan alat muzik gamelan yang paling penting yang
berperanan memberi rentak dalam lagu-lagu Gamelan Melayu. Pola paluan gendang
berperanan menyampaikan isyarat kepada semua ahli ensembel berkaitan tempo,
peralihan frasa melodi, ulangan dan penutup.
Sepasang
gong digunakan di dalam permainan muzik gamelan iaitu Gong ageng dan Gong
suwukan. Gong ageng mempunyai saiz yang lebih besar dan mempunyai nada yang
paling rendah dalam ensembel Gamelan Melayu. Manakala Gong suwukan mempunyai
saiz yang lebih kecil berbanding dengan Gong ageng. Gong suwukan menghasilkan
pic yang tinggi sedikit daripada gong ageng (Tan Sooi
Beng & Patricia Matusky, 1998).
Klasifikasi Sach-Hornbostel
untuk alat muzik Gamelan
Comments
Post a Comment